søndag 2. juni 2013

Lage sjøl

Det hender jeg er i det kreative hjørnet. Det var jeg på onsdag. Jeg skulle sy meg en sommerbukse. Og jeg skulle lage en lampe.

Stoffet var innkjøpt for litt siden, mønsteret hadde jeg fra før. Jeg har sydd mange bukser av mønsteret tidligere så dette skulle gå kjapt og greit!


Godt i gang med lomma på forstykket. Å sy er avslappende. Det gir tid til tanker og fjerner stress. For min del. Særlig når det er et kjent mønster og det går litt av seg selv. Jeg er likevel en utålmodig sjel, så det bør helst ikke ta for lang tid. 
Nåler og tråkling er jeg dårlig på. Det går som regel bra uten... 


Vips! Så var det bare lengden nede igjen... Ettersom jeg har sydd åtte slike fra før (ikke bare til meg, men i samme størrelse) orka jeg ikke prøving og kontrollmåling underveis. Men jeg fant ut at jeg måtte sjekke lengden likevel...


Ups! Lengden tror jeg ble grei, men vidden var det verre med! Sånn går det når man tar for gitt at alle stoffer kan brukes til alle mønster. De åtte andre buksene var sydd i jerseystoff, men selv om denne også har strikk bak ble det en bukse sydd av en optimist...

PS: Jeg har montert glidelås nå;)




13 kommentarer:

  1. Unnskyld at jeg ler, men det er FOR velkjent. Med buksen på knærne føler man seg fjong.
    Jeg gjør i alle fall det, ikke :)
    Men det skal du ha, optimist i bøtter og spann :)
    Kveldsklem :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.

      Slett
    2. Ble bare skrivefeil da jeg skulle svare... Prøver igjen:
      Buksa gikk på med glidelås påmontert - heldigvis! Enten var jeg superoptimist eller så var jeg noe bortreist i gjerningsøyeblikket. Et stoff uten elastisitet fungerer gjerne ikke helt som jerseystoff!
      Nattaklem!

      Slett
  2. Ja det er jo litt forskjell mellom stoff med og uten strekk....ha,ha... Godt du kan bruke den med glidelås da.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, jeg pusta lettet ut da jeg fikk ordna det;) Har lært ei lekse, igjen!

      Slett
  3. hihi - ære være glidelåser :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, hva skulle man gjort uten!

      Slett
  4. Svar
    1. Enda morsommere da jeg skulle ha den på i dag, og leggen revna... Må visst sy på glidelås der óg. Neste bukse blir sydd i elastisk stoff!

      Slett
  5. Hehe! Men godt du har fått fiksa med glidelås. Eg er også litt utolmodig med slikt. Tråkle gjer eg aldri :)

    SvarSlett
  6. Svar
    1. Nå har buksa blitt shorts... Hører Prøysen i bakgrunnen - om han med snekkerprosjektet som endte som ei brødfjøl:)

      Slett