mandag 31. mars 2014

Pauser i hverdagen

Jeg har hatt en pause i hverdagen. En lang en.

Det er forholsvis rolige hverdager her i heimen. Det har blitt sånn. Turbomotoren svikta for noen år siden og etter det har jeg måttet venne meg til en ussel 1,1 liters med få hestekrefter. Det ble mer girskift, for å si det slik.

Rett etter "utforkjøringa" trodde jeg at turboen bare hadde tatt pause. Men nei. Den var vraka. Og ny turbo lot seg ikke transplantere. Kroppen støter fra seg at som vil ha fart og stress.

Slik ble livet annerledes og det har tatt noen år og venne seg til denne lille motoren. Selv om det "går likar no":)

Så ble det annet syssel enn harde arbeidsdager. Blant annet blogging. De siste par årene har dette blitt en del av hverdagen. Ikke at jeg selv har blogget hver dag, men jeg fant så mange andre spennende bloggere - verdt å følge, morsomt å lese og kommentere.

Sånt kan fort ta litt tid. Det kan også skape forventning. Og for en som har en bitteliten motor tar det faktisk litt fokus og krefter. Til og med. Ja, jeg synes selv det høres rart. Men slik er det for meg. Selv om jeg liker å skrive, har en del på hjertet og synes formidling generelt er fint...

Bloggingen startet som en pause i hverdagen, men i det siste har jeg måttet ta en pause fra pausen. Jeg er en type menneske som usannsynlig lett får dårlig samvittighet. Jeg begynte derfor å merke at denne følelsen av å "måtte" lese og "burde" kommentere begynte å dominere... Fornuftstemmen sa selvsagt "slapp av!", men samvittighetstemmen stressa meg.

Jeg tok en pause. I hverdagen.

Pausen har vart i sånn cirka seks uker. Jeg har vært på ferie i to av dem. Likevel. Det har vært godt. Og nødvendig. Pausesysselet mitt skal gi meg påfyll, ikke dårlig samvittighet.

Heretter kommer jeg nok fortsatt til å lese en del blogger. Men kanskje ikke kommentere så ofte. Jeg er her altså, men i en litt mer beskjeden utgave;)

Ellers, utenom denne lange pausen er hverdagen omtrent som før. Rolig. Stille. Litt trening og mange turer. Og noe nytt. Og spennende.

Jeg planlegger syprosjekt og strikkeprosjekt. Jeg gleder meg! Det skal bli fine pauser i hverdagen;)





9 kommentarer:

  1. Pausen din inneholder musikk, håper jeg.
    Pause fra pausene kan være høyst nødvendig.
    Sender over en lem eller ti jeg.
    Mormorklem :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Dine klemmer er alltid kjærkomne, Mormor:)
      En liten flokk tilbake over fjellene;)

      Slett
  2. Hei, der var du jo, Ann Judith.
    Lurt med pauser innimellom. Også i bloggland. Så bra at du kjenner på varsellampene i deg selv, og gjør noe med dem. Blogging skal jo være "pure pleasure" - og ikke motsatt. Iallefall ønsker jeg at det skal være slik for meg.

    Gleder meg over koselige nyheter hos deg. DET må være stort :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Jepp;)
      Og selvsagt måtte samvittigheten min forklare mitt fravær... Men jeg kjenner at skrivelysten er her nå, så litt skal det bli. Sånn innimellom!

      Slett
  3. Pauser er en del av musikken det. Pause fra pause, helt nødvendig, tror jeg.
    Fin lørdag til deg -

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk, uglen:) Fremdeles pausebehov her...
      Ha en fin uke!

      Slett
  4. Der var du.:)

    Jeg har vært inne og tittet innimellom, men det har vært stille her. Kjekt at du er tilbake. Og så fint at du velger å finne din egen vei med blogg og lesing, og dropper de der bør-greiene.

    Ha en fin tid framover.:)

    Bjørn

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, jeg er her, men litt i parentes ennå. Leser og tenker, men pausebehovet fortsetter visst...

      Slett
  5. Tok en pause fra hverdags sysler for å hilse på og ønske Ann Judith en god helg. :)

    SvarSlett