fredag 9. november 2012

Høydepunkt

Når man ikke har fryktelig mye annet å tenke på, blir tanken på de små detaljer plasskrevende.

Jeg skal på julebord i kveld. Det eneste i år. Jeg husker for noen år tilbake da jeg var lei av middager med styrefolk, kunder, kolleger, julebord, julelunsjer, avslutninger meg her og markeringer meg der. Det kan bli for mye av alt.

Men når en slik begivenhet er sjelden blir detaljene desto viktigere. Og for en kvinne; "Hva skal jeg ha på meg?" Før fant jeg noe i skapet. Orket ikke bruke mye energi på å spekulere i hva andre skulle ha på seg, hvilke farger som var in i år eller om jeg hadde nok hele strømpebukser (man må ha to nemlig, for den man har på kan lett rakne).

Sett med andres øyne kan jeg kanskje ikke påstå at forberedelsene til denne kvelden har vært spesielt tidkrevende denne gangen heller. Likevel mye mer tankerevende enn det vanligvis er for meg. Særlig den siste uka.

Da jeg plutselig kom over et par mørke flaskegrønne sko tidligere i høst - dukket idéen om en svart enkel kjole som tilbehør opp... Ukene har gått, men denne uka måtte jeg begynne å se etter en slik kjole, eventuelt sy en, hvis den ikke fantes i butikkene. Jeg ruslet derfor innom H&M (prøver det rimeligste først) en dag jeg likevel skulle på kjøpesenteret. Liker fremdeles å slå to fluer i ett smekk. Jeg skulle handle middager på Obs! uansett.

Underet skjedde og jeg fant den rette kjolen etter å ha prøvd kun én før. Den kosta heller ikke noe særlig (det passet fint, for da kunne jeg legge sammen sko pluss kjole og sluttsummen ble beleilig overkommelig).

Sy måtte jeg likevel, for kjolen måtte legges opp ettersom jeg kun "rager" såvidt over kjøkkenbenken. Og det tok sin tid, med fór og splitt bak tok den jobben en liten kveld. Men det måtte til for at kjolen skulle gå rett over knærne istedet for rett under... Viktig forskjell.

Så var det resten av tilbehøret. Strømpebukse for eksempel. Nå har jeg kikket både på Rema og Prix, men den hudfargen de har på strømpebuksene der er ikke bra. Joda, jeg kan ta svarte, men det var ikke det hodet mitt hadde sett for seg denne gangen! Derfor blir det nok en tur på Lindex eller en annen butikk som har flere hudfarger å velge blant. Sist jeg hadde denne utfordringen endte jeg opp med en syltynn holdinn-sak til nesten hundre kroner. Den raknet etter to timer. Det likte jeg dårlig. Helst vil jeg finne rimelige, fine, i rett farge, gjerne to-pack - til sånn ca 39 kroner eller no' sånt. O' halleluja!

Veske for anledningen trengs nok muligens også. Det er det som har ligget og kvernet i bakhodet i hele natt, kjenner jeg. Uff, det er jammen litt å tenke på! Menn har det jaggu enkelt. (De bare vet det ikke, for de må uansett ha hjelp til å finne fram dress og tilhørende skjorte og slips for enhver j... anledning!)

Jeg har en liten sort veske, min mors 40 år gamle, som har gjort nytten når jeg ikke har funnet noe annet. Men den er svart og med kort hank (sjarmerende også). Nå har jeg lyst på en mørk flaskegrønn med lang hank. Slik at den kan henge av seg selv mens jeg prøver å holde glasset med velkomstdrikken uten å søle.

Men hvordan skal jeg finne en sånn som jeg har i hodet? Det skjer jo aldri! Iallefall ikke når man trenger den. Jeg skal likevel driste meg til en bitteliten runde for å se om vesken tilfeldigvis dukker opp, rimelig, raskt og akkurat som tenkt... For i dag er dagen!

...................

Neglene er allerede lakkert. Armbåndet tredd av grønne perler. Det kribler forsiktig av forventning i magen. For jeg fant strømper i rett farge ( ikke to-pack til 39, men 3 for 119!) og faktisk også en veske i flaskegrønt. Men uten skulderrem. Må vel greie å la være å søle.
Jeg tror det blir en fin kveld :)


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar