onsdag 13. februar 2013

En fantastisk reise

Det hender jeg låner noen ord og sitater. Jeg fant dette og synes det stemmer godt på meg og mitt liv.
Kanskje noen andres også.

Med sunn galskap
og dårlig hukommelse
bli livet en fantastisk reise...

Den Sunne Galskapen består blant annet av at jeg liker det mange andre misliker. Jeg liker for eksempel å vaske og rydde. Men tvangstanker? Åneida! En annen sunn galskap er å mislike å sove lenge om morgenen. Dagen blir så kort. Dessuten er morgenstund gull. I grunn. En tredje galskap er å ikke like overraskelser. Jeg liker å ha oversikt. Og kontroll. Kontroll er bra. Åjada!

Den dårlige hukommelsen kan nok ha kommet av noe overdreven Sunn Galskap. Stålkontrollen jeg en gang hadde har kommet litt på avveier. Jeg går på butikken for å handle, men å planlegge to middager på samtidig er nesten umulig. Jeg kommer hjem med to halve. Og en del annet som ikke var planlagt. Handleliste hjelper ikke. Jeg glemmer å sjekke at jeg har fått med meg alt. Handlelista er som regel altfor dårlig systematisert også. I forhold til butikkens innredning... Jeg lagde bedre lister før.

Men mette blir vi. Det finnes mat i huset. Litt uorganisert og mangelfullt, men ikke helt tomt iallefall.

Dagen soves ikke bort. Men å komme seg opp før halv ni er vanskelig. Jeg er dødstrøtt. Likevel, etter litt frokost og kaffe, avis og radio - er jeg i gang. På et vis. Jeg trenger en lang dag. For ting tar tid. I motsetning til før, da jeg gjorde tre ting samtidig og var ferdig på et blunk.

Og hittil har ingen klaget på at det tar litt lengre tid. Eller at jeg gjør én ting av gangen.

Dårlig hukommelse gjør at jeg glemmer en del ting også. Bursdager for eksempel. Noen har faktisk takket meg for det. For at jeg ikke lenger har stålkontroll på alt og alle. Ingen har det. For det er vel litt Overdreven Galskap?

Oversikten jeg en gang hadde er altså ikke helt tilstede lenger. Likevel innbiller jeg meg det noen ganger. Og oppdager at jeg tar feil. Derfor blir jeg oftere og oftere overrasket. Også over at det faktisk går bra. Både å ikke ha kontroll og å bli overrasket. Jeg har blitt spurt om å overlate en bursdagsfeiering til andre. Men jeg har ikke svart. Derfor kan det hende jeg får enda en overraskelse.

Min venninne spør av og til plutselig "kino? nå?", eller "bytur? nå?". Magen vrir seg i ubehag. Fordi det ikke inngikk i mine planer. Jeg leter etter å komme meg unna, men innser at jeg ikke har noen unnskyldninger. Så sier jeg noen ganger "ok!". SÅ GÅR DET BRA! Tenk det!

Jeg velger å kalle mine galskaper Sunne. Fordi jeg bestemmer selv. Og fordi jeg kan le av dem. Jeg tror nemlig at livet blir en fantastisk reise. Fordi jeg husker det fantastiske :)





2 kommentarer:

  1. Livet er fantastisk, med eller uten galskap og kontroll. Livet er en reise i hendelser, noen forutsagt og noen overraskende.
    Livet er i grunnen ok. Det motsatte er ikke noe å trakte etter.
    Klem :)
    Mormor

    SvarSlett
  2. Livet er faktisk noe bedre uten så mye kontroll, er min erfaring ;) Det tok sin tid å miste den, men det har jeg glemt, tjihi!

    SvarSlett