søndag 25. november 2012

Eksperter


Hødd vant Cupfinalen i dag. Det liker jeg. At det laget som så på det å komme til finalen som en seier. Og som ville vært fornøyd med det. Tromsø regnet nok med å vinne denne kampen.

Jeg blir ofte frustrert over alle "ekspertene" som på forhånd skal fortelle oss det mest sannsynlige resultatet av konkurranser. Og som etter konkurransen skal forklare hvorfor det gikk som det gikk. Kan alt forklares da? Og hva gjør all forhåndsomtale med konkurrentene på forhånd..?

Jaja, ikke mitt største problem ettersom jeg ikke greier å engasjere meg så veldig for konkurranser. Jeg fikk en veldig liten porsjon av dette genet ved unnfangelse. Egentlig kjeder det meg. Jeg likte ikke spill eller konkurranser i barndommen heller. Alle trodde jeg var redd for å tape. Hvis jeg var redd for plasseringen var det nok heller å komme i fokus på grunn av å havne lengre opp på pallen...

Joda, jeg konkurrerte og jeg hatet når noen heiet på meg, særlig hvis de i tillegg sa navnet mitt. Ville synke i jorda av overivrige foreldre. Jeg deltok av hensyn til dem. Men la opp svært tidlig.

Jeg måtte levere inn instrumenet jeg skulle spille i korpset 17. mai også. Jeg hadde sagt ja til å stille opp som "vikar" denne våren. En kjekk dirigent greide å overtale meg. Men selv i en alder av 16 orket jeg ikke tanken på å måtte gå forrest i toget (instrumentet krevde det). Jeg kasta opp før øvingene. Min kloke mor tok affære og ba meg levere instrumentet. Jeg gjorde det, 16. mai...

Det hendte lærerne spurte oss elever den gang på 70-tallet om noen ville lage foredrag om spesielle emner. Det var ikke så vanlig med framføringer da, som elevene i dag blir vant til fra første klasse. Det rare var at DETTE ville jeg. Jeg måtte stå forrest og snakke. Alene. Men det var helt greit. Jeg likte det, selv om jeg hadde nerver.

I voksen alder har jeg nok funnet ut at jeg er et "informasjonsmenneske". Jeg trenger forklaringer, utredninger og faktakunnskap. Jeg har behov både for å motta og å gi slik informasjon. Og jeg har vært svært engasjert i å gjøre f.eks skoleverket oppmerksom på dette med riktig mengde, til riktig tid og riktig form for kommunikasjon.

Og så går det opp for meg at her er det noe som skurrer. Jeg forteller at jeg ikke liker alle ekspertuttalelsene og kommenatrene rundt idrettskonkurranser. Men at jeg har behov for både å få og gi informasjon. Er det slik at jeg bare liker min egen informasjon? Vil jeg ikke lytte til andre? Blir jeg en sånn som vet mye om mindre og mindre?

Nei, det er da heldigvis ikke sånn. Jeg tror kanskje det handler bare om fotball. Som jeg syns er kjedelig. Og da vil jeg ikke høre på hverken informasjon eller fakta...

Men jeg likte at Hødd vant:)
Ja, og så likte jeg at jentene tok stafettgull i dag:)


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar