tirsdag 6. november 2012

Tro

Leste noe Linn Skåber hadde skrevet om tro i dag. Og fant ut at jeg var veldig enig med henne.

Er det ikke bedre å tro enn å vite? Bære et håp og en tro, ikke på død og liv alltid vite skråsikkert... Det har blitt en trend å lage tv-programmer som skal finne bevis, teste og knuse myter, gjøre narr av alternativ tankegang og tro.

Jeg har aldri vært religiøs i tradisjonell forstand, men jeg har alltid trodd. Trodd på at vi mennesker ikke er allmektige, at det finnes en annen kraft og at det skjer ting vi ikke kan forklare med fornuft. Jeg har ikke behov for å krangle om bibelens tekster. De ble skrevet for over 2000 år siden, den gang man trodde jorda var flat og måtte finne forklaring på hendelser ut fra det de visste den gang. Hvordan tro, gjøre, hvordan tenke og hvem man skulle tilbe, - ble forklart ut fra den kultur og den tid de levde i. Hadde bibelen blitt skrevet av noen i et annet land hadde tekstene blitt annerledes.

Å tro, eller påstå at disse tekstene er det eneste rette, er heller ikke bra. Like lite bra som å mene å vite at kun den eller den troen er den rette. Å tro må da være en personlig sak!

Jeg tror de aller fleste mennesker trenger å tro på noe. Uansett hva man tror på. Som også Linn Skåber sier i sin kronikk.
Hennes bestemor strakk hendene mot "lyset" og sa at "nå kommer jeg til dere" i dødsøyeblikket. Når  noen vil forklare dette i hjel blir det en krenkelse for henne. Både Linn og de andre som opplevde dette må få ha sin tro uten å bli innvadert av bedrevitere.

Da jeg var barn skjønte jeg ikke hvorfor alle dem jeg opplevde var rundt meg ikke ville vise seg. Jeg så dem ikke, kun følte. Jeg føler også i dag nærvær av andre sjeler, det gjør meg bare trygg og glad.  Likevel, hvorfor skulle noen ha behov for å be meg slutte å tro på det? Fordi det skremmer dem selv..?

Jeg tror også at Joralf Gjerstad har gjort utrolig mange gode gjerninger i sitt liv. Når han nå, gammel og sliten forsvarer seg noe og prøver å forklare litt, kommer "vitenskapen" og forteller oss at "joda, friske kan man bli av all slags placebo..!" Man blir iallefall ikke frisk av all vitenskapen, ikke engang den man tror på.

Jeg tror på det å tro og at ingen egentlig vet.

Blue skies, Tom Waits:

http://www.youtube.com/watch?v=YErXozSHW9w&feature=BFa&list=AL94UKMTqg-9BDxNZOybRbK_np1W_t39Ml


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar